5 minuten op spoed

Vertel hier al jou gebeurtenissen
Plaats reactie
Lindeee ^^
Berichten: 45
Lid geworden op: 01-09-2013 18:41

5 minuten op spoed

Bericht door Lindeee ^^ » 07-09-2013 21:08

Vraag me niet hoe ik het klaargespeeld heb, maar ik was rustig aan het middageten toen mijn tong opeens vastzat aan mijn beugel. Was nog niet eerder voorgekomen, maar oke,dus ik probeer hem even los te maken, gaat niet. Begon ook opeens heel veel pijn te doen, en ik kon mijn mond niet meer opendoen en niet meer spreken. Heb nog juist aan mijn moeder duidelijk kunnen maken wat er was (vooral omdat ze het kon zien, anders had niemand er wat van gesnapt). Zij probeerde hem los te krijgen, lukt ook niet. Zat vastgehaakt achter het een of het ander. Ook met een tandenstoker lukte het niet, en tegen die tijd deed het echt verschrikkelijk veel pijn, en ik kon nog niet meer slikken om speeksel weg te krijgen, wat het allemaal nog ingewikkelder maakte.

Ik in paniek, papa belt naar de 'nooddienst orthodontie', blijkt die alleen maar bereikbaar van 10 tot 12, op weekdagen. Nooddienst heet dat dan. Tandarts van wacht vonden we niet, dus dan maar naar de spoeddienst van het HH (ons 'vaste' ziekenhuis) gebeld, sorry, daar hadden ze geen tandartsen. Werden doorverwezen naar Gasthuisberg, daar hadden ze wel een tandarts op de spoeddienst. Dus papa is met mij, terwijl ik aan het huilen was van de pijn, naar Gasthuisberg gereden, het grootste ziekenhuis van België. Zelfs het UZ van Antwerpen is niet zo groot. Is een kwartiertje rijden van bij ons, dus we kwamen daar aan, ja sorry, die tandarts is er nu niet. Maar een urgentiearts kon ons misschien wel helpen.

Die bekijkt mijn mond, en zegt wat hij denkt dat het is, maar hij toch even bellen met een tandarts in het ziekenhuis. 2 minuten later komt hij terug, met zo'n verdovingsmiddel en een soort pincet. Blijkbaar zat mijn tong gehaakt achter twee pinnetjes, die nu in mijn tong staken. Hij verdooft mijn tong even, pakt zijn pincet en op 5 seconden was mijn tong eraf. We moesten niet eens iets betalen, want de dokter vond het de moeite van het papieren invullen niet waard, en je kan op de spoed 2 uur gratis parkeren. Al bij al ben ik 5 minuten op die spoedafdeling geweest, en een kwartier later was ik thuis. Tong was nog een uur verdoofd, en toen begon het uit te werken en deden m'n wonden zeer, wan volgens die arts was mijn tong 'lichtelijk geperforeerd'. Leve de beugels.

Nu doet het al minder pijn, maar wat is dat schrikken zeg...als je tong opeens vastzit en verschrikkelijke pijn begint te doen. En dat je voor zoiets naar de spoed moet...met die geweldige 'nooddiensten' tegenwoordig. Ben nog maar 1 keer eerder op de spoedafdeling geweest, en dat was bij het HH, toen ik mijn schouder gebroken had bij een val van een pony. Nu was het iets banaals, maar ze helpen je tenminste en ze kunnen er wat van.

Mensen, als uw ooit niet weet wat aan te vangen, ook al lijkt het iets onnozels, ga naar de spoedafdeling van uw dichtstbijzijnde ziekenhuis. Zij helpen u graag verder.


xxxLinde
linnitje@HN

Gerbrich
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2013 19:13

Bericht door Gerbrich » 07-09-2013 22:00

:o. Dat lijkt mij echt zó eng en pijnlijk!

Vocality
Moderator
Berichten: 53
Lid geworden op: 04-09-2013 20:23

Bericht door Vocality » 08-09-2013 12:26

Oh my god, dat lijkt me echt heel eng, vooral als je dan niet meer kan slikken e.o
Afbeelding

Prestyenramboikmisje1
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-09-2013 18:01

Bericht door Prestyenramboikmisje1 » 12-09-2013 17:34

ik ken je gevoel me tong heeft in vier jaar tijd dat ik me beugel had wel ruim 20 vast gezeten of me wang pff wat een gedoe telkens weer langs de orto
nee beugels zijn niet leuk sus6

wat ik je wel aan aanraden voor volgende keer hoop niet voor je
probeer rustig door je neus te ademen en ga oefen op slikken zonder je tong te bewegen ik kan dat nu redelijk en volgende keer een ijsje tegen je tong aan leggen tijdens het wachten verlicht te pijn en zorgt dat het minder gaat zwellen

Plaats reactie