Dilemma verzorgponies... wat te doen?

Vertel hier al jou gebeurtenissen
Plaats reactie
xRaisin
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-09-2013 18:30

Dilemma verzorgponies... wat te doen?

Bericht door xRaisin » 18-09-2013 20:11

Hoi, ik kom ook even binnen vallen!
Hebben jullie even? Ik moet het ff kwijt, want zit nog erg te twijfelen en kan niet eeuwig wachten met een beslissing te maken.

Laat ik maar beginnen met waar ik paardrij. Ik rij op een kleinschalige manege. Het is er erg gezellig, heb een top instructrice en het prima naar mijn zin. Hier rij ik 1x per week, maar dit gaat nu minder worden ivm studie.
Het enige wat ik eigenlijk echt met het paardrijden mis is dat ik niets kan opbouwen met één paard. We mogen wel altijd zelf kiezen op wie we willen, dus veel ruiters rijden bijna elke week op dezelfde. Maar elke keer dat ik een paard/pony vind waarmee ik een klik heb en meer op wil leren, is er altijd een ruiter voor op de woensdagmiddag die hem van mij in pikt. Ik weet niet wie, het kunnen verschillende zijn, maar elke keer dat ik vaker op een paard wil, rijd iemand hem in de middag les al, waardoor ik er s avonds niet meer op kan. Dan moet ik een of meerdere keren op een ander en ben ik het toch weer een beetje kwijt.
Uiteraard begrijp ik dat dat niet echt anders kan op een manege, maar toch baal ik hier wel van.

Hoe dan ook, afgelopen zaterdag hadden we familiedag en toen kwam mijn oom naast me zitten. Mijn oom heeft menponies en twee daarvan waren beleerd onder het zadel. Hij vroeg of ik ze wilde komen rijden, omdat hij ze dan soepeler vind en ik klein ben (1,62m) en zijn schoondochter is te lang voor ze.
Natuurlijk wilde ik dit wel proberen!
Afgelopen maandag ben ik dus langs geweest en heb ik onder begeleiding van zijn schoondochter op een van zijn ponies gereden.
Eerst even gelongeerd (wat ik als klunzige manege ruiter nooit had gedaan). Pony was iig erg braaf. Toen voorzichtig opgestapt, want pony had al minstens twee jaar niet meer onder het zadel gelopen. Toen wat gestapt en gedraaft. Eerste rondjes was het even wennen, maar daarna ging het wel super. Echt heerlijk anders dan manegepaarden. Of hoefde bijna niks te doen, alleen maar te denken en hij ging al!
Hoe dan ook, heerlijk beestje. Er is alleen een groot probleem..
Pony is veeeel te klein. Het is een Welsh van ong 1.30.
Toen ik hem schrok ik. zo klein had ik nog nooit gereden. 3 keer aan mijn oom nagevraagd of ik niet te groot/zwaar was. Nee hoor, kan makkelijk zei tie. Ik durfde niet echt te weigeren.
Toen ik het achteraf met mijn vader besprak, zei me pa dat ik me niet moest aanstellen. Mijn oom zit al meer dan 30 jaar in de mensport, is nederlands kampioen geweest en heeft dure ponies. dus als hij ook maar zou denken dat ik ze beschadig, zou hij mij er niet opzetten.

Nu kwam zondag de nieuwsbrief van mijn manege binnen en daarin stond dat ze wilde beginnen aan het leasen van manegeponies. Wat ik geweldig zou vinden! En dan heb ik ook een pony van mijn formaat. Er is echter nog niet veel over bekend, maar ik verwacht dat de prijs hiervan minstens 100 euro per maand zal zijn. Dit gaat wel moeilijk worden, vooral omdat ik niet zeker weet of ik eind dit jaar nog een baan heb...
Plus zijn mijn manege en mijn oom buren van elkaar, die best wel ruzie hebben gehad, dus zou het raar zijn, als ik bij mijn oom weiger en dan daar vaker in de week rond ga lopen.

Nu verwacht mijn oom natuurlijk nog reactie en ik twijfel zo hard. Aan de ene kant vind ik de pony echt te klein, maar aan de andere kant is dit toch echt mijn kans op ervaring op te doen en meer te leren. En ik ben bang dat als ik weiger, dat ik daar later echt spijt van ga krijgen.

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat iemand het helemaal leest. Ik kan wel wat advies gebruiken....

Vocality
Moderator
Berichten: 53
Lid geworden op: 04-09-2013 20:23

Bericht door Vocality » 20-09-2013 09:46

Ik zou toch voor de ponies van je oom gaan, dan kan je er zekerder van zijn dat je er op kan blijven rijden, en manege ponies, zijn toch wel wat anders dan eigen ponies,
Ik heb zelf een eigen pony, en die is een ijslander van 1.36 en dat gaat oook hrlemaal goed terwijl ik 1.75 ben (;
Afbeelding

xRaisin
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-09-2013 18:30

Bericht door xRaisin » 22-09-2013 15:33

Allereerst bedankt voor je reactie en dat je het helemaal gelezen hebt, top!

Paard leasen vd manege gaat het dus definitief niet worden, aangezien ik gisteren te horen heb gekregen dat mijn contract niet verlengt word. Mijn derde verloopt 1 dec en ze moeten mij dan een vaste aanbieden. En in deze economie krijg ik dat niet :(. Ik had het al zien aankomen.

Vrijdag lesje op de manege gereden, eindelijk week op mijn favoriet Roy (die ik dus graag had willen leasen) en merkte meteen al verschil. Ondanks dat hij super voorwaarts is, reageerde hij toch veel slechter op alles dan de pony van mijn oom. Waarbij ik alleen hoefde te denken...

Tijdens mij les zag ik mijn oom al trainen, en ben na de les naar hem toe gegaan (zijn dus buren van mijn manege) en heb dus met hem afgesproken dat ik 1 x in de week langs kom :).
Dus ik kijk het nog even aan hoe het gaat. Als ik meteen had geweigerd had ik spijt, dat weet ik zeker.

Lindeee ^^
Berichten: 45
Lid geworden op: 01-09-2013 18:41

Bericht door Lindeee ^^ » 22-09-2013 17:55

Goed dat je voor de pony van je oom gaat!
1m62 op een pony van 1m30 gaat perfect, hoor.

Welshjes zijn sterke pony's, en zo lang je de pony niet in de weg zit, is er geen enkel probleem. Misschien ben je voor het plaatje net iets te lang, maar ik ben 1m65 en op Chico (tussen 1m35 en 1m40) ziet het er zelfs nog gepast uit.
Het is geen ramp om met je voeten onder de buik uit te komen hoor :D
Nou, veel geluk met die pony nog!
linnitje@HN

xLovebonny
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-09-2013 16:55

Bericht door xLovebonny » 22-09-2013 19:18

Ik zou het niet doen.. Tenminste.. Ligt er aan hóe het er uit ziet op die Welshjes. Misschien heb je een foto bijv?
Want tja, als je er een klein stukje onderuit steekt, maakt het niet uit, maar als je d'r wel een stuk onderuit steekt, raakt de pony wel uit evenwicht. Qua gewicht maakt het miss niet veel uit.

En Welshjes zijn ook niet echt de sterkste hoor..


Mijn mening he ;).

Lindeee ^^
Berichten: 45
Lid geworden op: 01-09-2013 18:41

Bericht door Lindeee ^^ » 22-09-2013 20:12

Nou, Welsh pony's zien er niet altijd sterk uit als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een Shetlander, maar ze zijn het wel.
Zeker goed getrainde Welshjes kunnen echt wel wat hebben.
Hoewel het er natuurlijk ook van af hangt welke sectie het is.
Een B is wat lichter gebouwd en kan net dat ietsje minder hebben, en een C (Cob-type) heeft stevigere benen, waardoor ze ook makkelijk door jongvolwassenen en de grootste zelfs door volwassenen bereden kunnen worden.
linnitje@HN

xLovebonny
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-09-2013 16:55

Bericht door xLovebonny » 23-09-2013 08:17

Lindeee ^^ schreef:Nou, Welsh pony's zien er niet altijd sterk uit als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een Shetlander, maar ze zijn het wel.
Zeker goed getrainde Welshjes kunnen echt wel wat hebben.
Hoewel het er natuurlijk ook van af hangt welke sectie het is.
Een B is wat lichter gebouwd en kan net dat ietsje minder hebben, en een C (Cob-type) heeft stevigere benen, waardoor ze ook makkelijk door jongvolwassenen en de grootste zelfs door volwassenen bereden kunnen worden.
Het ligt inderdaad aan de sectie. Maar als hij ongeveer 1,30 zou zijn, is het dus een B/C pony (van wat ik op internet lees. Weet niet de stokmaten uit mn kop xd). Ze zijn inderdaad wat sterker als shetjes. Maar ik heb het ook niet over gewicht. Meer over lengte he. Want als ze er onder uit komt (en dan heb ik het over een stuk. Niet dat net de hakken er onder uit komen bijv.), dan zou ik het niet doen. Pony is dan niet helemaal in evenwicht. Als het een slank paardje is, kom je er al gauw onderuit. Een stevig paardje niet.
Maar het kan opzich wel.. (:. Maar het ligt geheel aan jezelf!
Maar ik heb nooit een foto gezien, dus ik kan niet echt oordelen.

xRaisin
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-09-2013 18:30

Bericht door xRaisin » 23-09-2013 19:41

Foto heb ik niet, ben er maar 1 x geweest.
Ik heb besloten het even aan te kijken, mijn oom heeft meer ponies, eentje waarvan ook onder het zadel die ik uiteindelijk ook zou moeten gaan rijden, die is iets groter, maar ook pittiger. En binnenkort komt er nog een die groter zou zijn dan zijn normaal maat paardjes. Maar die word op het moment beleerd onder het zadel.

Ik kijk even aan hoe het gaat, ook met school enzo. Ik kan er nog altijd mee stoppen, als ik het gevoel heb dat het echt niet gaat. Ook is mijn oom eerlijk genoeg om te zeggen dat als hij mij niet meer op zijn ponies wil, ik niet meer hoef te komen. En dat zal ik dan ook doen.

Het gaat mij eigenlijk vooral om de ervaring. Mijn oom en zijn schoondochter zijn bereid de tijd en moeite in mij te steken, zodat ik uiteindelijk ook zonder begeleiding langs kan komen om te rijden en verzorgen, en deze neem ik met twee handen aan.

xRaisin
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-09-2013 18:30

Bericht door xRaisin » 23-09-2013 19:51

Maar xLovebonny, trouwens nog bedankt voor het lezen en je reactie haha.
Blij dat je eerlijk bent hoor!

xLovebonny
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-09-2013 16:55

Bericht door xLovebonny » 24-09-2013 18:17

xRaisin schreef:Maar xLovebonny, trouwens nog bedankt voor het lezen en je reactie haha.
Blij dat je eerlijk bent hoor!
Graaggedaan! (:. 't Is natuurlijk een leuke kans, maar je moet aan jezelf&de pony denken. Maar als je oom zegt dat het kan & je het zelf ook denkt, zou ik het zeker doen!

Plaats reactie